3DEXPERIENCE: Hur man organiserar sina filer

Du behöver organisera dina filer – vi har verktygen för att hjälpa dig.

En stor fördel med att använda 3DEXPERIENCE-plattformen är att du kan skapa en riktigt trevlig struktur för att organisera dina dokument och göra dem lätta att hitta. Verktyget som används för detta är en bokmärkesredigerare som kallas ”Bookmark Editor”. Precis som det låter kan du skapa bokmärken med verktyget och lägga till dem i filer, både CAD-data och tillhörande dokument.

Vad som är ännu bättre är att du kan skapa strukturer med dina bokmärken. Du kan med andra ord skapa ett huvudbokmärke för ett nytt projekt och dela upp det i underkapitel, till exempel ”CAD Files” (CAD-filer), ”Rendered Images” (Genererade bilder), ”Requirements” (Krav) och så vidare för att ytterligare strukturera dina data.

För att skapa ett nytt bokmärke, öppna appfönstret genom att klicka på kompassen uppe i högra hörnet och dra och släpp ikonen för bokmärkesredigeraren till din kontrollpanel. Observera att jag i det här fallet har skapat en ny flik för bokmärkesappen i kontrollpanelen.

Klicka sedan på ikonen för ”nytt bokmärke” i verktygsfältet längst ned. Om du inte kan se verktygsfältet måste du expandera det genom att klicka på en liten pil längst ner på skärmen.

När bokmärket har skapats syns det i listan över bokmärken i avdelningen längst till vänster på appen. Om jag klickar en gång på det nyskapade bokmärket för att välja det och sedan klickar igen på ikonen för ”nytt bokmärke” i verktygsfältet, skapas en underkategori.

Jag kan upprepa processen för att skapa ännu en underkategori för huvudbokmärket ”Universal Joint Project”.

Resultatet är att jag har skapat ett huvudbokmärke med två underkategorier för CAD-filer och genererade bilder. Det gör det mycket enklare för både mig själv och mina kollegor att hitta de olika typerna av dokument.

 

Jimmy Johansson

Applikationsingenjör

Kontakta oss för mer info