Anpassa din produktutveckling till det nya normala – en tid med förändring, informationsmängder och snabbt beslutsfattande.
Mars månad 2020 tycktes både påskynda och bromsa världen. Alla försökte anpassa sig till nya regler och restriktioner. Samtidigt kände företag i alla branscher effekten av nedtrappningen – även vårdpersonal tvingades vänta på livräddande utrustning och tillbehör.
Än kan vi inte säga att världen är tillbaka till det normala, även om det har gjorts justeringar för att företag ska kunna starta upp eller expandera sin verksamhet. Faktum är att i en artikel publicerad i Harvard Business Review av John P. Kotter, Vanessa Akhtar och Gaurav Gupta hävdar att: ”Allt indikerar på att ökad flexibilitet, komplexitet och snabb förändring är det nya normala, vilket kräver nya sätt att driva förändringar inom organisationer”.
Användning av teknik för att anpassa sig
Att förlita sig på digitala verktyg – särskilt de som rör kommunikation – har varit ett måste under den senaste tiden. Men för företag som arbetar med produktutveckling finns ytterligare hinder att överkomma. Forskning och utveckling, design, tester och produktion av fysiska produkter har varit på väg att digitaliseras i åratal, även kallat Industri 4.0, men den globala pandemin har drivit idén ”Vi kommer definitivt att göra det i framtiden” till dagens måste.
Faktum är att de flesta företagsledarna förstår fördelarna med digital innovation. 85% i Vd-position bekräftade att det är viktigt att vara ett digitalt företag för att lyckas – men många känner att de inte är positionerade för att dra fördel av de långsiktiga fördelarna och fokuserar därför istället på kortsiktiga mål (Deloitte, 2021). Men när ett beslut fattas för ett företag som ska fungera i framtiden måste dessa beslut vara förankrade i framtidens verklighet, inte i dagens farhågor och kortsiktiga behov.
Att driva innovation framåt är inte så svårt som vår rädsla får oss att tro att det är. I produktutvecklingsprocessen har vi sett den positiva effekt som digitaliseringen har haft på olika aspekter av utvecklings- och produktionsmetoder – oavsett om det är en 3d-printad flygplansdel eller för att påskynda prototypstadiet. Resultaten av effektiviseringarna är avgörande; IDC menar att tekniska investeringar i nordisk tillverkning har hållit ekonomin stabil trots att antalet företag och anställda har minskat.
Ett digitalt tillvägagångssätt för produktutveckling
Vi står inför ett nytt normalt – förändring är grunden och det betyder att organisationer och processer måste vara flexibla. Detta kan uppnås genom tekniska framsteg inom produktutveckling. Organisationen måste vara smidig genom alla led och avdelningar eftersom det handlar om en hel organisation som måste anpassas efter kundernas behov.
“Produktutvecklingsprocessen måste integrera input från design, teknik, försäljning, marknad, inköp och andra funktioner.”
–Rob Loughlin, et al. McKinsey & Company
Lyckligtvis är 3D CAD och andra professionella verktyg inte de enda alternativen på digitaliseringsresan. Du kan välja att tänka om när det gäller produktutvecklingen och se det som en företagsinsats – samla hela organisationens funktioner under ett tak i en samarbetsvänlig PLM-process (Product Lifecykle Management) genom att använda innovationsplattformen 3DEXPERIENCE.
Detta tillvägagångssätt är ett led i utmaningarna som vi alla har ställts inför under pandemin. Att arbeta på distans från olika platser, vid olika tidpunkter, på olika enheter – och samtidigt leverera samma resultat i toppklass som tidigare.
Digitalisering och innovation – och andra fördelar
Evolutionen av produktutveckling som en process sträcker sig från design, tillverkning och till och med kundengagemang. Det innebär att du inte bara utvecklar en produkt som uppfyller kundernas krav, utan också öppnar upp för samarbetsprocesser som bidrar till effektivitet i projekt.
Från rutin till innovation
Det fina med processen är att det inte ändrar hur ditt företag arbetar, utan möjliggör ett ännu bättre arbete – vilket gör att du kan arbeta innovativt. Istället för spendera tid på utvecklingsprocessen i föråldrade rutiner för datahantering, kan du bli uppfinningsrik med själva produkten. Med digitala processer på plats kan du fokusera på det som får dig att skilja dig från dina konkurrenter.
Databaserade beslut
Med digitalisering har teamen fortfarande tillgång till verktygen de behöver samt till information som de tidigare skulle behöva söka efter. Eller ännu värre – att man måste fråga och vänta på att svaret är rätt och att det refererar till den senaste versionen av designfilen.
Data är drivkraften för alla moderna affärsprocesser, och en stor del i Industri 4.0. Att arbeta i ett system som låter dig organisera data och integrerar den för alla avdelningar ger teammedlemmar möjlighet att analysera och använda informationen på ett nytt sätt. I slutändan säkerställer det att du kommer driva smartare, mer effektiva projekt och företag.
Tillgång till molnet och säker datahantering
Med en molnbaserad plattform har teammedlemmar från olika avdelningar tillgång till filer oavsett deras fysiska plats – så uppdateringar görs så snabbt som internetanslutningen tillåter. Tillgång till information i systemet bestäms av vilken roll som varje person har – vilket också innebär att alla förändringar är kontrollerade och spårbara. Samtidigt lagras filer säkert från applikations- till molnnivå och säkerställer att ditt arbete är säkert för din IP och dina klienter.
Utan begränsningar för licensering och nedladdad programvara kan ditt team samarbeta och skapa innovativa produkter snabbt. Brainstorma nya idéer, testa dem och utveckla snabbare än tidigare. Idéer som inte är 100% kan snabbt arbetas om till fungerande lösningar, eller spara till senare. Förmågan att samarbeta gör också att de anställa kan känna större ägarskap över produkterna som utvecklas.
Sammanlagt blir effekten av den nya produktutvecklingsprocessen enorm. Utmaningarna med en global pandemi har visat att vi snabbt kan anpassa oss vid behov, men vi måste fatta beslut snabbt och säkert. Ännu bättre är det om vi kan göra investeringar i produktutvecklingsteknik eftersom vi förstår de långsiktiga fördelar, istället för att tvingas anamma det på grund av oförutsedda omständigheter. När vi tar till oss rädslan som finns för förändringar och gör organisationer mer flexibla skapar vi en framtid som fungerar utanför de begränsningar som finns idag.
Vi måste dock komma ihåg att stegen för att anamma nya sätt för produktutveckling är just det – steg. När vi satsar för framgång uppmuntrar vi innovation – och det är mycket lättare med rätt tankesätt och med de digitala verktyg som möjliggör det.