Så här installerar du VR HTC Vive och eDrawing

Konton

För att kunna köra VR behöver du två konton, ett för Steam och ett för Vive.
Båda kan skapas kostnadsfria, liksom mjukvaran som behöver installeras för att köra VR.
Här är webbplatsen för Steam: https://store.steampowered.com/och här är den för Vive: https://www.vive.com/eu/

Du skapar ditt Steam-konto på webbplatsen ovan. För att konfigurera ditt Vive-konto måste du först installera VivePort.

Program att installera

Steam
När du har loggat in på Steam, gå till Butik och skriv i sökfältet ”steamVR” och installera sedan filen som heter steamVR. Det finns också ett program som heter ”SteamVR Performance test” som du kan installera och köra för att se om datorn kan hantera VR.

VivePort
Här behöver du inte installera något annat än du behöver det så att VR-headsetet kan ansluta till din dator. Detta behöver bara göras en gång.

 

Setup

VR
För att kunna använda VR med rumskala behöver du ett utrymme som är minst 2m x 1,5m. Vi rekommenderar dock extra utrymme. Du kan använda VR utan rumskala. I det här fallet flyttar du bara kontrollerna, inte dig själv. Det kräver inte mer utrymme än stolen du sitter i.

Börja med att sätta kontrollerna på laddning så att de är laddade för senare när du behöver dem.

Följ anvisningarna på hur du kopplar alla ledningar till datorn, headsetet och basstationerna.
När alla ledningar är anslutna behöver du göra en rumsinstallation. Det föra att VR ska veta hur mycket utrymme du ska använda. När du börjar komma nära kanten visas en vägg i grafikmiljön för att varna dig.
Starta SteamVR och längst ner på skärmen trycker du på den lilla pilen bredvid SteamVR xxx (xxx = steamVR-versionen). Sedan trycker du på ”Run Room Setup”.

 

Följ anvisningarna för hur du ställer in rummet.
På bilden kan du se att headset, styrenheter och basstationer är gröna. Alla dessa ikoner måste vara gröna (påslagna) för att kunna starta rumsinställningen.

eDrawings
https://plmgroup.se/produkter/mjukvara/edrawings/
Avsnittet om hur man aktiverar VR-funktionen är hämtad från vår blogg på danska webbplatsen och är skriven av vår tekniska konsult Lennart Tinndahl.

När du har installerat eDrawings 2019 SP1 (BETA) finns det några steg till för att aktivera VR-funktionen.
Eftersom detta fortfarande är en beta-funktion är det inte tillgängligt om du gör en standardinstallation av eDrawings.
För att aktivera alternativet för att öppna en part eller en sammanställning i en virtuell miljö följer du dessa steg:

1. Tryck på ”windows” -knappen.
2. Sök efter ”variables” och klicka på ”Edit the system environment variables”.

3. Klicka på ”Enviroment variables”.

4. Klicka på ”New System Variable” och lägg till följande text i antingen namn eller värde:
ED_RS_ENABLE_VR
true
OBS! Gör INTE några ändringar i stora och små bokstäver, då fungerar det inte.

 

Nu är VR-funktionen i eDrawings aktiv.
När du startar eDrawings och trycker File -> Open in VR (Beta) öppnas filen och ett fönster visas där det anges att eDrawings inte kunde hitta något material, även om det finns en länk i det här fönstret kan du klicka för att ladda ner material.

Detta material ser inte ut som i SOLIDWORKS, det här är för att bygga upp världen du ska komma in.

Ladda ner materialet och packa upp det till den plats du föredrar. Kom ihåg att du måste lägga till sökvägen till eDrawings för att hitta dessa material.
Gå till Options -> Import och i nerkanten måste du ange sökvägen.

 

För att försäkra dig om att SteamVR och eDrawings inte körs på det integrerade grafikkortet behöver du redigera några inställningar. De nya inställningarna kan ändras i alternativmenyn och ställas in på ett kraftfullare grafikkort. Så här gör du för NVIDIA.

Högerklicka på skrivbordet -> NVIDIA Control Panel

 

När NVIDIA-kontrollpanelen är aktiv går du till 3D settings -> Manage 3D settings -> Program Settings.
Du måste göra detta steg två gånger, en för SteamVR och en för eDrawings.

Välj programmet i rullgardinsmenyn eller tryck på Lägg till om du inte hittar det och lägg till det i listan.
Välj sedan det bättre grafikkortet för programmet.

 

Öppna fil i VR

Efter att du har startat SteamVR och eDrawings:
Gå till File -> Open in VR (Beta) och när edrawings har öppnat trycker du på Play.

 

 

 

Joakim Karlsson
Technical Consultant, Sweden
PLM Group
 

Redigera variabler skrivna av:

Lennart Tinndahl
Technical Consultant, Denmark

 

 

 

Här finner du eDrawings