Lys upp Halloween-pumpan med hjälp av SOLIDWORKS Composer

Vi vet alla att SOLIDWORKS Composer är ett bra verktyg att använda när det gäller att skapa illustrativa bilder eller animationer. Men då och då kommer vi att behöva skapa bilder som är lite mer estetiska.

Det finns många verktyg för detta också i SOLIDWORKS Composer – skapa ytterligare ljuskällor, lägga till golv- / modellskuggor, arbeta med olika render-inställningar, kontrollera fokus … listan fortsätter.

Verktyget som vi fokuserar på den här gången är ett som ofta förbises. Jag talar naturligtvis om renderinställningen
GLOW. Det här verktyget finns i under fliken Lightning-sektionen under Render tab.

Det första intrycket som många användare får när de aktiverar denna funktion är att ”allt bara lyser” och det kanske inte verkar speciellt lätt att kontrollera!

I det här exemplet vill vi göra pumpan (eller Jack-o’Lantern som amerikanerna kallar det) extra skrämmande genom att lägga till glöd i ögonen och munnen.

Före och efter:

Och så här fungerar det.

Glow appliceras på mer eller mindre ”varje färg” du kan se i visningsområdet. Detta inkluderar objekten själva, reflektionerna på objekten, marken, bakgrunden och kollaborativa bilder.

Ju ljusare färgen är – desto mer lyser den.

Med den kunskapen kan vi justera färgernas ljusstyrka för att motsvara mängden glöd vi vill använda.

Eftersom bakgrunden i visningsområdet ofta är ganska ljus, eller helt vit i de flesta fall, betyder det att glödeffekten också kommer att tillämpas på bakgrunden. Detta resulterar i att hela bilden blir väldigt ljus på grund av den intensiva glöden och kanterna på objekten blir suddiga.

Därför kommer en mörkare bakgrund att hindra bakgrunden från att påverkas av glödfunktionen, och det blir enklare att kontrollera glöden på din faktiska modell.

Så här gör du:

För att ögonen ska glöda behöver ögonen vara ljusare än resten av pumpan. Samma sak gäller munnen. I denna demonstration är pumpan helt ihålig, så först måste vi skapa någon form av geometri som kan absorbera glödeffekten.

För att fylla håligheten i pumpan räcker det med en enda sfär i vårt fall – men du kan skapa så många grundformer som du kan tänkas behöva. Du hittar verktyget i avsnittet Primitives under fliken Geometri (se följande bild). När en grundform har skapats kommer den att visas i din Assembly Tab tillsammans med resten av de geometriska objekten

Efter att grundformen skapats, placera det där du vill ha det.

Jag vill att sfären ska stråla ljusgult, snarare än vit. Så vi ändrar sfärens färg.

Om du ändrar sfärens färg till gul blir den fortfarande ganska tråkig och inte tillräckligt ljus för att lysa. Egenskapen Emission kan sedan användas för att öka ljusstyrkan i sfären. Emission är en objektspecifik egenskap så se till att markera sfären först. Med Emission inställt på 60% ser det ut så här.

Sfären är mycket ljusare samtidigt som den behåller en del av sin gula nyans. Allt vi behöver göra är att aktivera Glow-effekten (och skuggor om vi vill).

I Property Panel med visningsområdet valt (inget valt) kan du också öka ”Glow intensity”.

Det här är vårt bidrag för att göra din Halloween mer läskig – på ett positivt sätt.
Ha en glad Halloween!

 

Jonas Sörell
Technical Consultant, CAD
PLM Group