Canoo är en elbilstillverkare baserad i Kalifornien. Det som gör företaget extra speciellt är att de har anpassat en hållbar köp-eller-lease-modell för fordonsägande. Genom att utnyttja kraften i 3DEXPERIENCE-plattformen vill de förändra människors syn på hur vi tänker på, kör, betalar och skaffar fordon.
”Vi vill inte vara ännu ett elbilsföretag som tillverkar en bil och säljer den genom återförsäljare. Det är inte framtidens affärsmodell,” säger Stefan Krause, medgrundare och ordförande för Advisory Board på Canoo och fortsätter:
”Många människor vill inte bli besvärade av att behöva registrera en bil, underhålla eller sälja en begagnad bil. De vill göra en månadsbetalning och få alla sina transportbehov täckta – och vi skapar en bil som möjliggör detta.”
Krause insåg behovet av elbilar som prenumerationsmodell när han såg att bilar stod parkerade 90 % av tiden. Dessutom blev fler och fler bilar beskattade som en väginfrastruktur, som utan ruttoptimering inte användes effektivt. Elbilar är också ett sätt att minska miljöpåverkan. Tillsammans med den tidigare BMW-chefen Ulrich Kranz och ett team av visionärer bildade de Canoo.

Samarbete genom 3DEXPERIENCE
För att nå sina mål att nå marknaden med sina fordon till 2021 har de investerat i den molnbaserade 3DEXPERIENCE-plattformen. Plattformen som kopplar samman alla värdefulla SOLIDWORKS-appar till molnet, kommer att användas globalt för företagets digitala design och ingenjörskonst.
”Vi har använt 3DEXPERIENCE på molnet ända sedan vi startade upp i ett garage [2017]. Med våra tid-till-marknads-mål hade vi inte sex månader på oss att få backend-datorer att fungera. Det molnbaserade systemet har varit fantastiskt, och det har fungerat sömlöst för oss genom flera rörelser och expansioner. Du placerar din dator på bordet och du kan omedelbart samarbeta effektivt runt om i världen.”

Att göra innovationer möjliga
Företagets fordon har en bas som påminner dig om en skateboard som håller batteriet och den elektriska drivlinan. Ovanpå det är kabinen, som rymmer sju personer, som har mycket öppet utrymme och som inte riktigt ser ut som den traditionella bilen med sin unika siluett.
”Vi bryter oss loss från designen med tre lådor, för att ha öppet utrymme ovanpå skateboarden”, säger Alexi Charbonneau, som är ansvarig för skateboard och kabin i Canoo-fordon. ”Vi har ett ”loft” på hjul som vi kan anpassa som användaren vill.”
Globalt samarbete i molnet
Idag stöder Canoo mer än 150 användare världen över på 3DEXPERIENCE-plattformen. Och företaget kommer att lägga till fler längs vägen. Matt Sommer som ansvarar för metoder, anser att arbete i molnet att de inte längre behöver hantera servrar eller infrastruktur. Det innebär mer tid att fokusera på produktutveckling.
”Vi kan ha kollaborativ design, där våra interna användare modellerar och ändrar design, och sedan kan våra leverantörer och entreprenörer se dessa förändringar i realtid. Vi behöver inte hantera ett filsystem eller där människor lagrar sina data. De sparar det i molnet och folk kan se det direkt”, säger Sommer.
Att kunna koppla samman alla människor på ett ställe löser Canoos problem att snabbt kombinera olika design och ingenjörskonst från experter över hela världen. Det gör att alla kan arbeta tillsammans i en digital miljö, och ingen tid läggs på filutbyte med leverantörer. Fördelen är att produkterna når marknaden snabbare.
Revolutionera hur människor ser fordon
Canoo vill, med kraften i 3DEXPERIENCE, revolutionera hur vi tänker på, kör, betalar och skaffar fordon.
”Om du skapar innovation behöver du din digitala plattform för att fungera. Jag kan verkligen säga att Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform är en superbra plattform, för att skapa den här typen av innovationer som vi jobbar med”, säger Stefan Krause.

E-bok: Utvecklas i molnet
Varför ska man arbeta i molnet? I denna guide berättar vi varför och introducerar dig till 3DEXPERIENCE-plattformen. Ladda ner den gratis nu!