Whitepoint Optics

Whitepoint Optics

Livet är inte alltid likt en film, men Whitepoint Optics har kommit så nära som det går för de designar och tillverkar optiska cineobjektiv för filmindustrin. Det finska företaget grundades år 2017, har idag 20 anställda och använder lösningar från Dassault Systèmes som SOLIDWORKS och 3DEXPERIENCE för att designa. Deras uppdrag? Att göra de bästa objektiven för filmproduktion.

Företaget startade som ett sidoprojekt med den nuvarande produktchefen Jussi Myllyniemi, förklarar den tekniska chefen och medgrundaren av Whitepoint Optics, Timo Alatalkkari.

”Till en början var vår idé att göra en serie av cineobjektiv för moderbolaget Whitepoint’s production. Moderbolagets affärsområde var filmindustri och efterproduktion. Vi insåg snabbt att produkten som vi initialt hade planerat som ett mindre projekt hade stor potential utomlands. Vi började därför att accelerera projektet kraftigt till den punkt att vi kunde producera den första prototypen av vår serie objektiv under 2017,” berättar Timo Alatalkkari och fortsätter:

”Peter Flinckenberg, en filmfotograf med karriär i Hollywood var en av våra aktieägare. Han arbetade på en film, Come Sunday, för Netflix vid den tidpunkten. Jussi reste för att träffa honom i Atlanta, där några scener skulle spelas in, för att lämna över våra cineobjektiv så att Peter kunde testa och utvärdera dem. Så småningom användes våra linser för att filma huvudscenen i filmen, och det är då vi kan konstatera att vår verksamhet startade. Vi startade Whitepoint Optics i april 2017 – jag var en enda designern i början men redan samma år anställde vi ytterligare en. Idag är vi totalt 20 anställda, varav tio arbetar som objektivtekniker”.

Film i världsklass

Whitepoint Optics utbud består av två produktfamiljer. De har till exempel sin egen WPO-serie objektiv som är baserade på objektivsserien från Carl Zeiss, designad för Hasselbland V-kameran som ursprungligen utvecklades för reklam- och modefotografering. Vouge är ett av exemplen som den använts till, för att nämna en publikation. Företaget byggde deras egen produkt kring denna serie av objektiv; cineobjektiv är generellt sätt tillverkade av råglas som sedan objektivet i sig designas och tillverkas av. Den andra produktfamiljen som också är huvudprodukten är återvunna objektiv.

”Återvunna objektiv innebär i praktiken att vi tar gamla linser som fortfarande används och konstruerar om dem till en modern kropp eller ändrar nuvarande stilla linser för rörliga bilder. I grund och botten så återvinns, designas och byggs produkten om på nytt så att den ursprungliga delen av linsen är råglaset. Vi strävar efter ultimat tillförlitlighet och funktionalitet i alla våra produkter, vilket innebär att de måste vara hållbara, pålitliga och fungerande så att zoommekaniken inte fastnar.”

”Filmproduktion är dyrt – vi kan enkelt räkna att en produktionsdag är värd en miljon amerikanska dollar. Vi strävar efter nolltolerans i våra produkter av en rad olika anledningar, inte bara på grund av kostnadsaspekten,” förklarar Timo.

”Cineobjektivet är helt annorlunda jämfört med en kameralins. Optiken fungerar på samma sätt i båda men cineobjektivet innehåller positiva errors och interna reflexer. Om vi föreställer oss en traditionell Hollywood-scen; en man rider mot solnedgången i en westernfilm. Utan interna reflexer skulle scenen förlora det magiska ögonblicket”.

Företagets blomstrande verksamhet har i princip växt fram ur ingenting. Idag är de en av de största konkurrenterna på marknaden.

”Vi har nått hit genom att ständigt utveckla våra design- och produktionsprocesser. Designarbetet måste vara smidigt eftersom produktionstiden är kort. Individuellt byggda modeller görs i små volymer, cirka 10–30 per år. I optisk utrustning kan standardkroppar inte användas utan allt måste designas för en enda produkt. Naturligtvis har vi några generella delar som passar alla våra kroppstyper. Designen måste reagera snabbt på olika förändringar.”

Från ritning till modellering – in i molnet

Tidigare använde Whitepoint Optics AutoCAD för att designa. Den första utmaningen med att byta programvara var att miljön gick från ritning till design.

”Tidigare använde vi AutoCAD och designtiden var 3–4 månader för individuell mekanik. Med SOLIDWORKS tar det bara två veckor och det säger mycket om programvaran. Med SOLIDWORKS möjliggör verktygen att man kan göra många saker väldigt snabbt även om det krävdes en liten ansträngning för att komma i gång. Efter att ha förstått hur SOLIDWORKS fungerar har designarbetet och innovation blivit så mycket lättare.”

Genom att byta till SOLIDWORKS försvann fasen att skissa för hand helt från designarbetet. Mjukvaran gjorde det möjligt att påbörja designen från början direkt. I tillägg till SOLIDWORKS, har Whitepoint Optics använt 3DEXPERIENCE-plattformen. Det är en molnbaserad lösning för enkel datalagring och delning. Plattformen är tillgänglig var som helst och på vilken enhet som helst. Whitepoint Optics ville ha en central plats för all sin datalagring och de mångsidiga verktygen i 3DEXPERIENCE övertygade dem om att investera.

Dessutom blir deras produktutvecklingsprocess lätt att övervaka eftersom alla produktrelaterade data och kommunikation kring den lagras på samma plats. På så sätt säkrar man datahistorik.

”Vi kan dela våra planer med underleverantörer snabbare, effektivare och med ett bättre samarbete med 3DEXPERIENCE. En första anledning till att välja plattformen var att det skulle hjälpa oss att dela ritningarna till underleverantörer – lösningen är flexibel och skalbar och begränsar inte våra egna handlingar. Våra order ökar med cirka 30 procent på årsbasis, och därför måste vi ständigt förbättra våra egna processer. När datadelning och hantering utvecklas från vad det var tidigare ger 3DEXPERIENCE oss mer flexibilitet i vad vi gör,” fortsätter Timo.

Dessutom använder företaget 3d-skrivaren Figure 4 från 3D Systems för att testa funktionen i prototyper och skriva ut enskilda produktionsdelar, till exempel ljusportar.

”Vi printar också nya optiska celler för testning av prototyper och arbetsflödet för idéutveckling har därmed förkortats. En del som skapats genom bearbetning tar en vecka att slutföra medan en 3d-printad del bara tar några timmar”, säger Timo.

PLM Group accelererar innovation

När det var dags att leta efter en ny partner för programvara valde företaget PLM Group.

”Jag har varit engagerad och samarbetat med olika program- och servicemiljöer. När jag jämför min egen erfarenhet med PLM Group kan jag säga att alla fungerar bra på PLM Group. Företaget har en fantastisk arbetsatmosfär som återspeglar deras prestationer. PLM Group arbetar smidigt med projekt och hittills har vårt samarbete inkluderat implementeringar av SOLIDWORKS, vår 3d-utskriftsmiljö och även 3DEXPERIENCE-miljön. Jag ger pluspoäng för varje del i projekten; genomförande, tidsram, givna löften som har hållits som förväntat. Jag kan inte peka på några misstag som PLM Group har gjort, och det stärker i sin tur min egen förståelse för att välja rätt partner.”

Magiska stunder även i framtiden

Om verksamheten fortsätter att växa som den har gjort de senaste åren fortsätter Whitepoint Optics att stärka sin status på marknaden bland världens främsta tillverkare av cineobjektiv. Deras mål är att vara världens bästa och att exportera kvalitetsprodukter med en viss finsk kultur.

”Våra produkter är i världsklass och vårt sätt att göra saker har gjort våra partners nöjda. Idag tillverkar vi cirka 300 cineobjektiv varje år, nästa år kommer antalet att vara 450. Korrekt hanterat och marknadsfört kan vårt företag fördubbla den årliga produktionen under de kommande fem åren. Rätt designverktyg stöder vår tillväxt ytterligare. Dessutom är vi det enda nordiska företaget som tillverkar dessa produkter för Hollywood. Jag skulle säga att just nu ser framtiden ljus ut,” avslutar Timo.

Här kan du läsa mer om 3DEXPERIENCE.

Whitepoint Optics

”Vi kan dela våra planer med våra underleverantörer snabbare, effektivare och med ett bättre samarbete genom 3DEXPERIENCE. En av våra anledningar till att välja plattformen var att det skulle hjälpa oss att dela ritningarna till underleverantörer – lösningen är flexibel och skalbar och begränsar inte våra egna handlingar."

Timo Alatalkkari, Teknisk chef och medgrundare av Whitepoint Optics